5 fördelar med vardagsmotion

16 oktober, 2015

Det är säkert inte första gången du läser om hur viktigt det är med vardagsmotion. Men det är inte alltid man får reda på hur positivt det faktiskt är för kroppen. Därför har vi listat fem fördelar med att röra på sig regelbundet.

1) Slappna av när tiden blir knapp
Vissa veckor kan det vara svårt att komma iväg på det där spinningpasset eller ut på den planerade joggingturen. Men om du vet med dig att du har en stressig period framför dig, kan vardagsmotion hjälpa dig spara tid. Att exempelvis stå upp en timme på jobbet motsvarar att springa ca 1 km.

2) Konditions- och styrketräning
Regelbunden rörelse i vardagen hjälper dig att bygga upp din kondition. Och genom att exempelvis promenera på varierat underlag, som backar och trappor, ger du dessutom lår, säte och vader lite extra träning.

3) Ökad blodcirkulation
Ibland kan trötthet och frusenhet bero på dålig blodcirkulation. Genom att röra på dig både på jobbet och hemma kan du hjälpa kroppens blodcirkulation på traven – och få ny energi och värme i hela kroppen. Det kan vara extra viktigt att tänka på nu när vi går mot lite kyligare tider.

4) Få fart på förbränningen
Att röra på sig med jämna mellanrum under hela dagen har även en positiv inverkan på kroppens förbränning. Försök exempelvis hinna med en liten promenad under lunchrasten. Även om du inte skulle hinna med det kan vardagssysslor som att gå ut med hunden eller leka med barnen fungera på precis samma sätt.

5) Gör din rygg en stor tjänst
Våra kroppar och framförallt våra ryggrader är inte gjorda för att sitta ner en hel dag. När vi sitter ner trycks diskarna mellan ryggens kotor ihop och på sikt kan de ta skada. Men våra ryggar älskar rörelse och att få stå och gå. Om du har lätt för att bli sittande länge på jobbet kan du sätta små påminnelser på datorn eller telefonen en gång per timme för att komma ihåg att röra på dig.

Kommentera